Dobili smo očitanje od Agencije za obalni linijski pomorski promet kao nadležnog tijela oko provedbe natječaja za trajektne i brzo brodske linije.

08.04.2025.

Dobiveno očitovanje se nalazi ispod u cijelosti. Možemo samo pitati kako se sa istim trajektom i katamaranom mogu dobiti više linija (kako istovremeno mogu voziti više linija) i kad su bila usuglašavanja redova plovidbe ako postoje zahtjevi za promjenom istih.

Odgovor prenosimo u cijelosti:

Sukladno članku 19. stavku 2. Zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu („Narodne novine“, br. 19/22, u daljnjem tekstu: Zakon) državne linije odlukom uspostavlja Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog ministarstva nadležnog za pomorstvo, a nakon provedenog javnog savjetovanja sa zainteresiranom javnošću radi iskazivanja interesa otočnog stanovništva i brodara, odnosno kako bi se utvrdilo može li se opći gospodarski interes ostvariti bez nametanja. javne usluge svim brodarima, odnosno bez sklapanja ugovora o javnoj usluzi.

Člankom 19. stavkom 9. Zakona propisano je da se Uredbom iz članka 14. Zakona detaljnije uređuje postupak provođenja javnog savjetovanja iz članka 19. stavka 2. Zakona u skladu sa SNCM testom kako je određen sudskom praksom Suda Europske unije .

Uredba iz članka 14. Zakona kojom bi se detaljnije uredio postupak provođenja SNCM testa kako je određen sudskom praksom Suda Europske unije, u ovom trenutku nije donesena.

Agencija je nositelj izrade SNCM testa temeljem Odluke o dopuni odluke o uspostavi državnih linija (NN 108/2024) te provodi SNCM testove poštujući odredbe presude Općeg suda od 1. ožujka 2017. godine SNCM protiv Europske komisije (Predmet T-454/13).

Presudom je određeno da kada država članica mora nametnuti obvezu javnih usluga i/ili sklopiti ugovor o obavljanju javnih usluga sukladno Uredbi Vijeća (EEZ) br. 3577/92 od 7. prosinca 1992. o primjeni načela slobode pružanja usluga u pomorskom prometu unutar država članica (pomorska kabotaža) i SSEI zakonodavnom okviru mora poštovati takozvani test SNCM-a , koji uključuje tri koraka:

1) definicija potreba javnih usluga sa stajališta potražnje : ta se definicija mora temeljiti na istraživanju potreba stanovništva i analizi postojeće i potencijalne potražnje

2) analiza tržišta sa stajališta ponude : tom se analizom moraju utvrditi situacija i potencijalna ponuda bez intervencije države članice te se usporediti s potrebom javnih usluga utvrđenom u prvom koraku

3) utvrđivanje najmanje restriktivnog instrumenta za slobodu tržišta , kojim se može uzeti u obzir razlika između potreba javne usluge i ponude pod tržišnim uvjetima.

Sukladno navedenom provedenom je sljedećim prethodnim svim natječajima:

U koraku 1, kako bi dokazala nužnost održavanja linija, Agencija je uputila svim nadležnim JLS-ovima kao predstavnicima otočnog stanovništva na čijem se području nalaze luke dopise za dostavu podataka o uslugama koje su dostupne stanovništvu na otocima (tijela državne uprave, poštanski uredi, banke, domovi zdravlja, specijalističke ordinacije, škole – osnovne i srednje, vrtići i sl), odnosno usluga koje nisu dostupne, prikaz sve na otoku nema i zbog čega je potrebno trajektna/brzobrodska/brodska povezanost otoka s kopnom (što je preciznije moguće za svaku stavku koliko takvih na otoku postoji iu kojem mjestu te kakva je razina dostupnosti istih stanova (primjerice udaljenost od mjesta stanovanja do pristupa osnovnim uslugama i sl. i koliko je upravo zbog toga potrebna za trajektnom linijom i što ta linija omogućuje pored redovne opskrbe i funkcioniranja otoka).

Za dokazivanje analize postojeće potražnje uzeti su detaljni podaci o prevezenim putnicima i vozilima prema kategorijama iz Informatičkog sustava javnog prijevoza u kojima se evidentiraju sve putničke karte.

U koraku 2 Agencija da bi dokazala potencijalnu ponudu bez intervencije država je na svojim službenim web stranicama objavila javni poziv za iskazivanje interesa sukladno kojima su svi brodari bili slobodni dostaviti svoja pisma namjere uz uvjete pod kojima bi obavljali liniju.

U koraku 3. Agencija je zaključila da je sklapanje ugovora o javnoj usluzi nužno.

Nastavno na Vaše pitanje „ zašto nije ispoštovan postupak javnog savjetovanja prije raspisivanja natječaja za dodjelu koncesija na linijama obalnog pomorskog prometa, ako to stoji u odluci Vlade Republike Hrvatske od 13. prosinca 2023. o uspostavljanju državnih linija “ očitujemo se da je Agencija za obalni linijski pomorski promet u potpunosti i sukladno svojim ovlaštenjima i obvezama koje proizlaze iz Zakona provela javna savjetovanja kako su određena trima koracima presude Općeg suda od 1. ožujka 2017. godine SNCM protiv Europske komisije (Predmet T-454/13).

Nadalje, natječaji (postupci javne nabave i koncesije) za obavljanje usluga javnog prijevoza u linijskom obalnom pomorskom prometu na državnim linijama provedeni su u skladu s odredbama Zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu (NN 19/22) i Pravilnika o tehničkim i sigurnosnim standardima u javnom linijskom i međunarodnom pomorskom prometu (NN 47/23 i 74/24).

Za okončane natječaje, ishodi postupaka su kako slijedi:


TRAJEKTNE LINIJE

LINIJA

RELACIJA

ODABRANI BRODAR OSNOVNI BROD/BRODOVI ZAMJENSKI BROD/BRODOVI

401

Zadar/Gaženica – Ist – Olib – Silba – Premuda – Mali Lošinj

Jadrolinija

BARTOL KAŠIĆ SIS KORČULA

431

Preko – Ošljak – Zadar/Gaženica

Jadrolinija

JADRAN UGLJAN MLJET SVETI DUJE

433

Zadar/Gaženica – Rivanj – Sestrunj – Zverinac – Molat – Zapuntel – Ist

Jadrolinija

MATE BALOTA VLADIMIR NAZOR BARTOL KAŠIĆ SIS SVETI JURAJ

434

Brbinj – Zadar/Gaženica

Jadrolinija

JURAJ DALMATINAC SVETI DUJE BRAČ FAROS

435

Šibenik – Zlarin – Obonjan – Kaprije – Žirje

Jadrolinija

MATE BALOTA SIS SVETI JURAJ

602

Vis – Split

Jadrolinija

PETAR HEKTOROVIĆ MARKO POLO OLIVER ZADAR DALMACIJA

604

Lastovo/Ubli – Vela Luka – Hvar – Split

Jadrolinija

KORČULA OLIVER PETAR HEKTOROVIĆ

606

Drvenik Veliki – Drvenik Mali – Trogir/Soline

Jadrolinija

ŠOLTANKA LOŠINJANKA PELJEŠČANKA

633

Ploče – Trpanj

Jadrolinija

SVETI JURAJ OTOK PAŠMAN SVETI DUJE

634

Korčula/Dominče – Orebić

Jadrolinija

ILOVIK SVETI KRŠEVAN CRES SUPETAR

638

Sumartin – Makarska

Jadrolinija

PELJEŠČANKA OTOK PAŠMAN LOŠINJANKA ŠOLTANKA



BRODSKE LINIJE

LINIJA

RELACIJA

ODABRANI BRODAR

OSNOVNI BROD/BRODOVI ZAMJENSKI BROD/BRODOVI

310

Mali Lošinj – Unije – Vele Srakane – Susak

Jadrolinija

UNIJE PREMUDA POSTIRA

311

Ilovik – Mrtvaška – Mali Lošinj

Porat Ilovik doo

TIM G MALI MARINO
501

Krapanj – Brodarica

Gradski parking Šibenik

SPUŽVAR DESTO

807

Suđurađ – Lopud – Koločep – Dubrovnik

Jadrolinija

POSTIRA PREMUDA DORA


Za natječaje u nastavku, dana 31. ožujka 2025. godine Upravno vijeće Agencije za obalni linijski pomorski promet donijelo je Odluke o odabiru, ali rok za žalbu još nije istekao:


BRZOBRODSKE LINIJE

LINIJA

RELACIJA

ODABRANI BRODAR

OSNOVNI BROD/BRODOVI ZAMJENSKI BROD/BRODOVI

9308

Mali Lošinj - Ilovik - Susak - Unije - Martinščica - Cres - Rijeka

Jadrolinija

RUŽICA ADRIANA JELENA JUDITA

9308

Novalja – Rab – Rijeka

Jadrolinija

CVIJETA ADRIANA JELENA JUDITA

9401

Olib - Silba - Premuda - Zadar

TP LINE doo

KALELARGA ARTA

9403

Ist - Zapuntel - Brgulje - Molat - Zadar

Jadrolinija

KATA DANICA KAROLINA JUDITA

9404_9405

Brbinj - Božava - Zverinac - Sestrunj - Rivanj – Zadar

Zadar - Iž Mali - Veli Iž - Rava Mala - Rava

Jadrolinija

DANICA KATA SILBA

9406

Zadar - Sali - Zaglav - Iž Mali/Bršanj

TP LINE doo

ARTA PROVERSA

9601

Milna - (Stomorska) - Rogač - Split

Brodarstvo Krilo doo

NOVOGRADNJA BR. 373 KSC JAFFA NARANČA

9608

Korčula - (Prigradica) - Hvar - Split

TP LINE doo

PROVERSA ARTA

Partneri

Članstva

Otoci

opširnije...